Scopul recenzării
Recenzarea este o etapă foarte importantă a procesului de publicare a 
lucrărilor academice, este miezul întregului sistem. Acesta are două 
funcţii importante: acţionează ca un filtru pentru a se asigura că 
numai cercetarea de calitate este publicată şi îmbunătăţeşte calitatea 
cercetării trimise spre publicare.
Efectuarea recenzării
Recenzarea este efectuată în mod confidenţial, articolul pe care aţi 
fost rugat să-l recenzaţi nu trebuie prezentat unei a treia părţi. 
Rezervaţi-vă 2-3 ore ca să realizaţi recenzia. Este mai bine să faceţi 
evaluarea o singură dată şi nu să lucraţi pe apucate, cu întreruperi.
În mod normal veţi evalua articolul conform următoarelor aspecte:
1. Originalitate. 
Este articolul suficient de nou şi interesant pentru a justifica publicarea? 
Este cercetarea una importantă? 
Respectă articolul standardele revistei?
2. Structură.
Este articolul prezentat/expus în mod clar? 
Sunt prezente toate elementele: rezumat, cuvinte-cheie, clasificare JEL,
introducere, metodologie, rezultate, concluzie, bibliografie?
Luaţi în considerare fiecare element în parte: 
	- Titlu Descrie acesta în mod clar articolul?
 
	- Rezumat Reflectă acesta conţinutul articolului?
 
	- Introducere Descrie aceasta cu 
	acurateţe/precizie ceea ce a dorit autorul să realizeze/atingă şi expune
	în mod clar problema cercetată? În mod normal, introducerea are o 
	lungime de 1-2 paragrafe. Aceasta ar trebui să sintetizeze cercetări 
	relevante pentru a oferi/furniza contextul şi să explice ce 
	rezultate/descoperiri ale altora, dacă există, sunt contestate/reclamate
	sau extinse. Ar trebui să descrie experimentul, ipotezele; 
	schiţa/proiectul experimental general sau metoda.
 
	- Metodologia Este potrivit aleasă? Explică
	aceasta în mod precis modul în care au fost culese datele? Este 
	proiectul potrivit pentru a răspunde la întrebarea pusă? Există 
	informaţie suficientă pentru dumneavoastră pentru a răspunde cercetării?
	Identifică articolul procedurile urmate? Sunt acestea ordonate într-un 
	mod logic? Dacă metodele sunt noi, sunt acestea explicate în detaliu? A 
	fost eşantionul potrivit? Au fost materialele şi echipamentul descrise 
	în mod adecvat? A arătat în mod clar articolul ce tip de date a fost 
	înregistrat? A fost precis autorul în descrierea măsurătorilor? Atunci când se are în vedere 
	întreg articolul, figurile şi tabelele informează/comunică ceva 
	cititorului? Sunt acestea o parte importantă a articolului? Figurile 
	descriu în mod precis datele din articol? Sunt acestea clar executate şi
	consecvente, de exemplu, barele din reprezentările grafice au aceeaşi 
	grosime, scalele axelor sunt logice.
 
	- Rezultate Aici autorul trebuie să explice ce a
	descoperit în urma cercetării. Rezultatele ar trebui expuse în mod clar
	şi într-o succesiune logică. Va trebui să apreciaţi dacă a fost făcută o
	analiză potrivită. Sunt statisticile corecte?
 
	- Concluzii Sunt afirmaţiile din această 
	secţiune susţinute de rezultate? Par acestea rezonabile? Au indicat 
	autorii modul în care rezultatele se află în relaţie cu aşteptări şi cu 
	cercetări anterioare? Susţine sau contrazice articolul teorii 
	anterioare? Explică concluzia modul în care cercetarea este un pas 
	înainte pentru cunoaşterea ştiinţifică ?
 
	- Bibliografie Susţine articolul şi indică o cercetare anterioară corespunzătoare? Dacă articolul are la bază o cercetare anterioară, face acesta  referire la respectiva cercetare în mod potrivit? Există vreo 
	lucrare importantă care a fost omisă? Sunt corecte referinţele 
	bibliografice?
	
 
3. Limba.
Dacă un articol conţine un anumit număr de cuvinte scrise greşit şi cu 
greşeli gramaticale, nu trebuie să corectaţi limba. Informaţi editorul 
de calitatea slabă şi daţi-i lui posibilitatea de a lua decizia 
potrivită. Corectura limbii nu este în sarcina recenzorului.
4. Aspecte etice.
	- Plagiatul: dacă suspectaţi un articol că este o copie 
	substanţială a unei lucrări/unor lucrări anterioare, anunţaţi-l pe 
	editor şi citaţi lucrarea/lucrările respective.
	
 
	- Fraudă: este foarte dificil să detectaţi înşelătoria, dar dacă 
	suspectaţi că rezultatele într-un articol nu sunt adevărate aduceţi la 
	cunoştinţa editorului explicând de ce credeţi că rezultatele sunt 
	frauduloase.
	
 
	- Alte probleme etice: dacă este păstrată confidenţialitatea, 
	atunci când sunt utilizate date care prin natura lor nu sunt destinate 
	publicului; dacă sunt etalate permisiunile necesare şi evocate toate 
	contribuţiile şi sursele semnificative; dacă sunt sau nu violate normele
	de tratament etic al animalelor sau fiinţelor umane etc. 
	
 
Comunicarea raportului.
Odată ce aţi completat evaluarea dumneavoastră asupra articolului, 
următorul pas este de a termina raportul şi a-l trimite editorului.
Raportul ar trebui să conţină elementele cheie ale recenziei 
dumneavoastră, ţinând cont de punctele subliniate în secţiunea 
precedentă. Atunci când redactaţi comentariul trebuie să o faceţi 
într-un mod constructiv şi amabil. Trebuie să nu includeţi nici o 
remarcă personală la adresa autorului.
Înţelegerea oricărei deficienţe este importantă. Trebuie să explicaţi şi 
să vă susţineţi opinia, astfel încât atât editorul cât şi autorii să 
poată înţelege baza comentariilor. Mai este necesar să indicaţi dacă 
comentariile dumneavoastră reprezintă o opinie personală sau sunt 
reflectate şi argumentate de date.
Atunci când faceţi recomandarea finală, referitoare la articolul 
recenzat, va trebui să luaţi în considerare categoriile pe care un 
editor le va folosi pentru a clasifica articolul şi anume:
	- Acceptare fără revizuire
	
 
	- Acceptare, dar cu revizuire (fie minoră, fie majoră)
 
	- Respingere din cauza calităţii slabe sau în afara scopului revistei
 
Dacă d-voastră consideraţi că articolul are nevoie să fie revizuit, indicaţi-i în 
mod clar editorului de ce tip de revizie este nevoie şi informaţi-l dacă
aţi dori sau nu să revedeţi articolul revizuit.